Budapešť, Maďarsko

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

V tomto článku se s vámi podělím o mé zážitky z výletu do Budapešti. Tento výlet jsem plánoval dlouho. Ale vždycky mi do toho něco vlezlo nebo jsem zrovna neměl dostatek peněz. V poslední době je velký trend cestovat po Asii, USA či Austrálii, ale málo lidí cestuje po Evropě, protože si říká, že do našich okolních zemí se můžeme podívat jindy. I já jsem to tak měl. A proto jsem se rozhodl, že tentokrát se vydám do střední Evropy. Rozhodoval jsem se mezi Vídní a Budapeští, ale vyhrála 1. možnost.

Jelikož mi většinou mé cestovatelské plány nevycházejí a dostávám se na místa do dané destinace později nebo vůbec. Ani tentokrát tomu nebylo jinak. Původně jsem měl jet do Budapešti až o velikonočních prázdninách, ale kvůli škole a jiným okolnostem jsem jel o týden dříve. Naštěstí jsem měl zrovna volno. (Opět se mi potvrdilo, že všechno špatné je pro něco dobré a jízdenky mě díky tomu vyšly o 1000 Kč levněji) Koupil jsem si jízdenku na autobus od Studentagency za 468 Kč. Což vycházelo nejlíp. Jelikož mi autobus odjížděl až ve 23:00, využil jsem volné čas k tomu, abych se sešel se svými kamarády v Praze.

Cesty autobusy jsem nikdy neměl moc rád, nemůžu v nich totiž spát. A ve Vietnamu jsem se rozmazlil ještě více, protože tam jezdí většinou jen lůžkové autobusy. Koupil jsem si jízdenku přímo nad toaletami s tím, že si budu moct sklopit sedačku, aniž bych tím někoho obtěžoval. Bohužel sedačka vůbec nešla polohovat. Celou cestu jsem se probouzel a do cílové destinace jsme se dostali už v půl sedmé ráno. Koupil jsem si na nástupišti kávu a lístky na hromadnou dopravu. Koupil jsem si 10 lístků za 3.000 huf. Lístky jsou přestupní pouze v tom případě, že měníte metro. Takže když vyjdete z metra a budete si chtít jet tramvají, musíte si označit nový lístek. Je však možné si koupit lístek celodenní, ale vzhledem k tomu, že Budapešť není zas tak velké, 10 lístků na pár dní vystačí.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Po tom co jsem dorazil, jel vyzvednout svojí přítelkyni na letiště, která byla se svojí kamarádkou v Miláně. Vzniklo však malé nedorozumění a já myslel, že přiletí v po 8, ale ony po osmé teprve z Milána odlétali. Takže jsem musel pár hodin na letišti počkat, využil jsem ho spánkem na lavičce, vzhledem k tomu, že jsem byl ještě nevyspalý z jízdy autobusem. Ubytování jsme měli zařízené přes stránku www.airbnb.com. O této stránce jsem věděl již dříve, ale využil ji až teď. Je fakt super a my si pronajali celý byt za 2.600 Kč na 3 noci. Bydleli jsme sice trochu dál od centra, ale zase kousek od nádraží. Nikdy před tím byt pronajatý neměl, a proto mě velice mile překvapilo, že jsme měli plně vybavený byt včetně věcí na vaření, šamponů, ručníků a dokonce jsme měli i mapy města a metra. Díky tomu jsme si mohli sami vařit a ušetřili jsme. Zajímavé bylo, že všechny baráky vypadají strašně staře a všem padá omítka. Ale má to své kouzlo. Uznejte, následující fotka je z vnitrobloku, kde jsme bydleli.

Po tom co jsme se ubytovali, tak jsme vyrazili najít nějakou restauraci, kde si dámě něco typicky Maďarského, ale byli jsme tak hladoví, že jsme zastavili hned v restauraci, kde byl nápis guláš. Bylo vtipné, že to nebyla typicky maďarská restaurace, ale turecká restaurace s kebabem. Tak jsme si dali guláš a falafel. Po obědě jsme se vydali pešky do města, ale všichni jsme byli unavení z cesty, tak jsme se svezli metrem na stanici Deak Ferenc tér, které přímo v centru. Prošli jsme si trh a nákupní uličku Váci, kde najdete všechny možné značky oblečení. Poprvé jsem viděl obchod Zara Home.

A co jsme za ty dny stihli navštívit? Druhý den nám počasí moc nevyšlo, byla strašná zima a poprchávalo. Prošli jsme si část Pešti. Nejdříve jsme se vydali k Basilice svatého Štěpána. Jedná se o římskokatolickou baziliku, která je pojmenována po prvním uherském králi a světci Štěpánovi. Je to třetí nejvyšší budova v zemi. Zajímavostí je, že se v basilice nachází jeho mumifikovaná ruka, která je v relikváři. Koupili jsme si také lístky do muzea, který se nachází ve druhém patře, kde se nacházely různé starožitnosti a oblečení z té doby.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Od basiliky jsme došli k botám na Dunaji, které připomínají obyvatelům Maďarka válečný masakr Židů.

Kousek od památníků se nachází Parlament, který je jedním z národních symbolů Maďarska a jednou z nejstarších vládních budov v Evropě. Je opravdu krásný, mě osobně se nejvíce líbí budovy v barvě slonoviny.

Po prohlídce jsme se rozhodli si konečně dát něco maďarského. Kousek od parlamentu jsme narazili na jídelnu, kam chodili lidé z práce na oběd. Bohužel vše bylo v maďarštině, ale rukama, nohama jsme se nějak domluvili a objednali si něco na paprice. K tomu jsme si vzali nakládané papričky, které byly nečekaně extra pálivé.

Po jídle jsme se vydali zpátky na byt a počkali, než přestane pršet. Kolem 5. hodiny vylezlo sluníčko a my běželi na metro, abychom dojeli do Budi, kde jsme chtěli z vrchu vidět západ slunce nad Budapeští. Dojeli jsme na zastávku Szent Gellért tér (zelené metro) a vyšlápli si na 139 metrů vysokou skálu, kde se na vrchu nachází Citadella a socha svobody (40 metrů).

Z vrchu je perfektní výhled na levnou stranu Budapešti a většinu mostů. Chtěli jsme se také vydat do kostela, která se nachází uprostřed skály, ale ten zrovna zavírali. Ze skály jsme si pak udělali delší procházku a došli až do centra, kde jsme si dali tradiční langoš. Je zde mnohem lepší, protože není tak masný a plný česneku jako v Čechách. Dali jsme si ho s jogurtem, sýrem a slaninou. Mimo jiní měli i například s kuřecí směsí.

1. den ráno jsme se vydali opět na druhou stranu řeky a tentokrát Budínský hrad. Hrad se nachází na vrchu Várhegy. Pod hradem se také nachází most Szécenyi Lánchíd. Z hradu je opět krásný výhled na město. Kousek od hradu se také nachází Rybářská bašta, která je neogotická a nerománská stavba v jednom. Před rybářkou baštou se nachází socha krále Štěpána I. Mně osobně se stavba moc líbila, už jen sou barvou a špičaté střechy, které jsou jako z pohádky. Hned naproti se nachází nevkusný hotel.

Následující zastávka byl velký centrální market, kde jsme si nakoupili paprikové koření. Všude měli spoustu uzenin, koření zeleniny a vína. Ve druhém patře se nachází stánky s občerstvením a suvenýry.

Pokud budete v tomto městě, určitě nezapomeňte navštívit jedny z mnoha lázní, které se tam nachází. My se rozhodli navštívit lázně Széchenyi. Ty jsou jedním z největších lázeňských komplexů v Evropě. Jsou v nebarokní budově, nachází se zde spousta vnitřních i venkovních bazénů s různými teplotami. Nechybí zde ani vířivky, sauny a parní lázně. Strávili jsme zde skoro 5 hodin. Vstup stál 5100 huf na celý den. Zajímavostí je, že zde lidé hrají venku šachy.

Náš výlet jsme zakončili návštěvou židovské čtvrti, kde jsme se sešli s naší maďarksou kamarádkou z Erasmu, kterou jsme neviděli více jak dva roky. Zašli jsme spolu do hipsterského baru jménem Szimpla Kert. Bar má neskutečnou atmosféru, nachází se ve staré budově, která je vyzdobená úplně vším možným. Vřele vám tento bar doporučuji. Hned vedle baru se nachází karavanová ulička jménem Karaván, ve které se prodává street food. My si tam dali tu nejlepší pizzu, kterou jsme kdy jedli.

Pokud jste v Budapešti ještě nebyli, určitě doporučuji návštěvu. Ceny tu nejsou drahé, přišlo mi, že vše bylo o trochu levnější než v Čechách. Mimochodem mají zde strašně zajímavé metro, které se skládá ze 4 linek. Mně osobně se nejvíce líbila ta nejstarší.