Moderní cesta k zaměstnání – profesní síť LinkedIn

Profesní sociální síť LinkedIn vznikla v roce 2003 jako platforma pro setkávání lidí, kteří mají nebo nabízejí práci v různých oborech napříč profesionálním spektrem. Zájem o tuto síť rychle roste a je využívána více jak čtvrt miliardou uživatelů.

V době, kdy studenti vysokých škol po státnicích marně hledají práci v oboru, se tento model shánění zaměstnání stále víc uplatňuje. LinkedIn je lovnou džunglí pro headhuntery, pro mezinárodní firmy, i pro lokální zaměstnavatele.

Abychom si LinkedIn a jeho fungování a klady a zápory trochu přiblížili, přinášíme rozhovor s programátorem Tomášem Müllerem (31), který našel právě přes LinkedIn svoje současné zaměstnání. Tomášova pozice ve firmě je nyní Senior SW Engeneer, předtím byl programátorem hudebního webu Bandzone.cz a ještě předtím vystudoval čtyři semestry ČVUT na elektrotechnické fakultě.

Odkud jsi se dozvěděl o webu LinkedIn?

To už si nepamatuju, profil jsem zakládal pár let po maturitě, což už bude nějakej ten pátek :) Myslím ale, že s tim přišli kolegové v mé tehdejší práci, LinkedIn a vůbec socialní sítě byly tenkrát nová věc (bavíme se o roce cca 2005) a bylo otázkou profesní prestiže být u toho.

Jak jsi spokojen se službami LinkedIn, přehledností stránek, jednoduchostí tvorby profilu?

Myslím, že je to takový standard, co se přehlednosti týče. S přehledností nemám žádné problémy, ani s tvorbou profilu. Jsem ovšem z oboru (zabývám se hlavně programováním web aplikací), takže můj pohled může být zkreslený. Se službami jsem spokojen, občas mě ale štve lidský faktor – nesoudní lidé zasílající nesmyslné nebo irelevantní nabídky a samozřejmě klasičtí spameři, kteří si mě chtějí přidat do sítě, ačkoliv jsme se v životě neviděli a jejich obor je na míle vzdálený mojí profesi. Tuto chybu ovšem občas dělají i recruiteři s nabídkami, které by mě mohly zajímat. Myslím, že se jedná z jejich strany o nepochopení této socialní sítě – chce mě oslovit s pracovní nabídkou, ale k tomu požaduje, abych si ho přidal do sítě spolupracovníků.

Jak moc detailně jsi profil vyplňoval a radil Ti někdo?

Kdyz jsem profil zakládal, byl jsem teprve na začátku své kariéry a tak ani moc nebylo, čím profil naplnit. Nikdo mi s tím neradil. Vyplnil jsem tam dvě relevantní pracovní pozice a když jsem tenkrát odešel pracovat jinam, přidal jsem další pozici. Od té doby jsem se o profil moc nestaral – občas jsem odklikl přidaní nějakého dalšího kolegy, ale své údaje jsem příliš neaktulizoval.

Vím, že se Ti díky LinkedIn povedlo sehnat současnou práci, jak probíhal první kontakt se zaměstnavatelem?

V té době jsem zrovna uvažoval o změně zaměstnaní, takže jsem si obnovil zapomenuté heslo na LinkedInu a koukal, jaké jsou nabídky. Shodou náhod týden na to přišla vážně míněná nabídka od mého nynějšího zaměstnavatele. Oslovil mě člověk z HR oddělení, krátce představil firmu a nakonec přidal informaci, že shánějí člověka s mými zkušenostmi a pokud mám zájem, ať se ozvu. Z tohoto pohledu mě nabídka zaujala nejen obsahem, ale i svou seriózností. Samozrejmě následovalo zaslaní životopisu, úvodní pohovor a tak dále.

Chodí Ti momentálně nějaké další nabídky?

Nabídky občas chodí. Svůj profil jsem také trochu naleštil, přidal nového zaměstnavatele a propojil se s dalšími kolegy z firmy. Zdá se, že i tohle mělo na počet relevantních nabídek pozitivní vliv.

Připadají Ti pracovní nabídky, které Ti chodí přes LinkedIn relevantní vzhledem k Tvým profesním zkušenostem a požadavkům?

V poslední době většinou ano. Dřív, když jsem se o profil příliš nestaral, to byl spíš spam a zoufalé hledaní oveček do MLM byznysu (Multilevel marketing pozn.red.) nebo jiných obskurních „zaměstnání“. Vzhledem k tomu, že jsem v nynějším zaměstnání spokojený, tak nemám žádné zvláštní požadavky :) Jak už jsem ale řekl výše, občas mi vadí neznalost nebo ignorance recruiterů, kteří mi místo poslání InMailu s nabídkou (interní pošty na LinkedInu) rovnou posílají žádost o přidání do sítě spolupracovníků. Když jim na to odpovím pomocí InMailu s vysvětlením, proč si je do sítě nepřidám, často už nereagují.

Tomášovi děkujeme za rozhovor a ukážeme si několik užitečných rad, jak profil na LinkedIn správně vyplnit a co by v něm nemělo chybět.

Profil na síti vzniká vložením životopisu, který se vyplatí vyplnit detailně a správně. Když se registrujete na síti LinkedIn.com, je záhodno vyplnit základní pracovní zkušenosti, dosažené vzdělání, odbornost a dovednosti. Od věci není ani přidat jazykové znalosti. Profil se dá vytvořit jak v češtině, tak v angličtině, což je nutné hlavně pro uživatele hledající práci v zahraničí nebo v nadnárodních podnicích. Uživatel by neměl zapomínat vyplnit také významné zkušenosti, ocenění, nebo účast na nějakém zajímavém projektu či stáži. Tyto položky můžete kdykoliv přidávat nebo upravovat. Zajímavé je, že LinkedIn sám vám pokládá otázky pro doplnění profilu o co nejbohatší informace. Ty můžete přeskakovat, ale pokud necháte profil napůl prázdný, vysněný job vám to asi nepřinese.

Pro zvýšení šance na nalezení práce je zde i možnost přidání fotografie, která se bude zobrazovat vedle vašeho jména a základních údajů. Ta by měla být reprezentativní, viditelný by měl být celý obličej nebo celá postava zepředu.

Dalším krokem pro nalezení vysněného povolání je myslet při tvorbě profilu na tzv. Klíčová slova, podle kterých většina zaměstnavatelů vyhledává vhodné uchazeče. Řekněme, že hledáte-li práci jako PR specialista v Praze a okolí, tato slova by se ve vašem profilu měla jistě objevit.

Pokud je profil vyplněn a vložen, zbývá ještě přes emailové adresáře nebo vyhledávání kontaktů přes políčko, které vám LinkedIn neustále nabízí, vyhledat svoje známé, přátelé a hlavně bývalé či stávající spolupracovníky, zaměstnavatele nebo klidně učitele. Tito mohou později hrát roli ve vyplňování pozitivních referencí pro vašeho nového zaměstanavatele.

Jak už bylo řečeno na začátku, LinkedIn neslouží pouze k hledání práce, ale také sdružuje odborníky různých směrů. V praxi si pak můžete s odborníky ze stejného oboru vyměňovat potřebné kontakty nebo informace.

LinkedIn nabízí také placenou verzi, vychází asi na 30 Euro za měsíc pod názvem Premium a nabízí lepší vyhledávání míst, vyšší pozici v žebříčku uchazečů a „zvýraznění“ profilu.

Podle některých odborníků je možné, že LinkedIn postupně vytlačí klasické životopisy ze scény a úplně je nahradí. Samotné vytvoření profilu je jednoduché a určitě není ztrátou času. Co je poněkud otravné, je „donucování“ z LinkedIn k propojení emailových kontaktů, které může dopadnout i tak, že LinkedIn zašle žádost o připojení nejen lidem, s kterými se skutečně chcete spojit, ale také vaší široké rodině a všem kantorům z VŠ, na to je třeba dát si při začátečnickém užívání sítě pozor.

Pro začátečníka má LinkedIn své nástrahy, ale nakonec je moderní cestou k zaměstnání pro každého, kdo má zájem.

 

Nikola Velvarská, ICM Teplice

 

Přidej komentář jako první k "Moderní cesta k zaměstnání – profesní síť LinkedIn"

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

*