Na praxi v ICMku

00 úvodní fotka

Jak to tady funguje? Co budu v ICMku dělat? Budou lidi v pohodě? Budu tady užitečná? Naučím se něco nového? S těmito otazníky začínala moje praxe v Informačním centru pro mládež v Prostějově.

Studuji obor Řízení volnočasových aktivit na Univerzitě Palackého v Olomouci a v rámci povinných praxí jsme si měli najít organizaci, kde nám praxi umožní a budou se nám věnovat. Zapátrala jsem tedy na internetu a hledala vhodnou instituci v Prostějově, která se zabývá volným časem. Mohla jsem jít třeba někam do družiny a praxi si prostě „odchodit“. Já ale hledala něco, kde budu mít možnost realizovat svoje nápady a omrknout něco nového. Proto mi padlo do oka právě ICMko.

Kontaktovala jsem tedy vedoucí ICM Mgr. Kateřinu Opatrnou, domluvily jsme si schůzku a vše probraly. Nastínila jsem svoje očekávání a navrhla několik aktivit. Katka se vším souhlasila, přiblížila mi chod organizace a já už se mohla začít připravovat.

01 kreativní dílna

První dvě aktivity se točily kolem oblečení a udržitelného rozvoje. V té době jsme doma třídili oblečení a mně ho bylo líto jen tak vyhodit. Některé kusy jsem si nechala, že je ještě „unosím“, další jsme věnovali lidem bez domova, jiné skončily v kontejneru na textil. Ale co s několika kusy riflí, které už nikdo neobleče? S mamkou jsme musely jednat rychle – tátovi se nelíbilo, že pořád něco skladujeme, proto začalo hledání nového smyslu obnošených riflí. U kávy proběhl brainstorming, pro inspiraci jsme projížděly obrázky na internetu a nakonec vyrobily krásné obaly na květináče. K tomu nám stačily pouze obnošené rifle, nůžky, tavná pistole a špetka fantazie. V ICMku poté proběhl workshop, kde si návštěvníci mohli tento „nový kabát“ pro květináč vyrobit taky. Bylo to milé posezení, protože u takové aktivity na chvíli vypnete, příjemně si popovídáte a nakonec si odnesete hezký výrobek. A přidaná hodnota? Využijete materiál, který by se jinak vyhodil = upcyklujete (více o upcyklaci najdete třeba tady: http://www.trideniodpadu.cz/upcyklace).

Další událostí bylo promítání dokumentu „Co se nenosí“ s následnou besedou. Tento film poukazuje na stinné stránky módního průmyslu (dlouhodobá neudržitelnost, negativní vliv na životní prostředí, nevyhovující podmínky v asijských továrnách…). Viděla jsem ho před časem doma v rámci projektu „Promítej i ty“. Začala jsem se o toto téma zajímat různě na internetu, vyskočilo na mě plno odkazů – rady, tipy, firmy, rozhovory ohledně udržitelné módy, slow fashion. Zabývá se tím docela dost lidí a já narazila také na rozhovor s Mgr. Adélou Píchovou z neziskové organizace ARPOK v Olomouci.

02 Promítej i ty! beseda

Na webových stránkách www.promitejity.cz je plno dokumentů, ke stažení jsou zdarma a jak už název napovídá, promítat může opravu každý a téměř všude. Po zhlédnutí několika filmů z tohoto projektu mě ihned napadlo uspořádat promítání pro veřejnost, jenže kde? ICMko sídlí v budově gymnázia, tady se vhodný prostor pro promítání jistě najde – a našel. Pro veřejné promítání se doporučuje pozvat někoho z oboru a spojit promítání s diskuzí. Proto jsem kontaktovala právě Mgr. Adélu Píchovou, která pozvání na besedu přijala. V úterý 5. března se nás v budově gymnázia sešlo 10, podívali jsme se na dokument „Co se nenosí“ a poté proběhlo velice přátelské povídání nejen na téma udržitelné módy. Report z promítání si můžete přečíst zde https://promitejity.cz/detail-reportu/489/.

03 soutěž literatura

Jelikož je březen měsíc čtenářů, připravila jsem pro studenty kvízy na téma literatura. Děti pro otestování svých vědomostí z oblasti literatury využily svých mobilních telefonů – kvíz byl vytvořený online na stránkách www.kahoot.com. Otázky byly promítané na tabuli a soutěžící zadávali odpovědi do svých mobilních telefonů. Důležitá byla nejen správná odpověď, ale také rychlost. Tři nejlepší byli odměněni drobnými cenami, ostatní se museli spokojit s nově nabytými vědomostmi.

Na této praxi jsem měla možnost realizovat kreativní workshop, promítaní a kvíz. Jsem moc ráda, že jsem dostala prostor pro své nápady. Nevím, kde jinde by mi s těmito aktivitami takto pomohli a nechali mi prostor a volnou ruku. Mimo tohle všechno jsem se naučila plno dalších věcí. Katka mi ukázala, jak to v infomačním centru funguje, nahlédla jsem do zpravodaje, který ICM vydává a hledala do něj další informace, měla jsem tak příležitost rozšířit si povědomí o volnočasových aktivitách pro mládež, ale i o dalším vzdělávání pedagogů, zjistila jsem více o Evropské dobrovolné službě.

Moje téměř dvoutýdenní působení v ICMku hodnotím nad očekávání jenom kladně. Katka mi pomáhala se všemi aktivitami, naučila mě plno nových věcí a kromě zápasu s excelovskou tabulkou jsem si během praxe připadala opravdu užitečně. Jistě jsem tam nebyla naposled!

 

Autor: Petra Babičková, ICM Prostějov

Fotografie: archiv ICM Prostějov