Největším lékem sport?

sea-coast-ocean-person-mountain-wave-7904-pxhere.com

Proč paradoxně umírají sportovci později než obyčejní lidé, ač své tělo vystavují neuvěřitelné zátěži? Není jejich tělo více opotřebované? A proč kuřáci a obézní lidé umírají předčasně?

Spousta výzkumů nám neustále ukazuje, že pohybem můžeme zlepšit svůj zdravotní stav a náladu. Jak je to doopravdy? Pojďme se na to podívat hlouběji.

Zásada zdravé stravy, což pro náš život znamená omezit tuky, cukry, alkohol, a naopak jíst více zeleniny, ovoce a ryb, dodržují nejlépe sportovci. Velmi dobře znají své tělo a vědí, jak se o něj starat. Ví přesně, kolik je potřeba denně sníst bílkovin, sacharidů atd. Drtivá většina z nich také nekouří. Ale je kouření opravdu tak špatné, jak nás varují nápisy nejenom na krabičkách? Spousta z nás ví, že kouření způsobuje rakovinu plic. Tím to ale nekončí. Nikotin obsažený v cigaretách totiž zužuje cévy. Jestliže dojde k náhlému zúžení cévy, pro naše tělo to nemá blahodárné účinky. Na obzoru je totiž infarkt, aterosklerózy a spousta dalších nemocí.

Stejné je to s obezitou. Spousta silnějších lidí chce přinejmenším zhubnout kvůli svému vzhledu. Ale důvodů, proč by měli svou váhu snižovat, je hned několik. Jedním z nich jsou zdravotní problémy. Nejenže pod jejich vahou trpí klouby, ale také se zvyšuje pravděpodobnost výskytu nádorů, cukrovky a spousty dalšího. Neopomeneme také zvýšený krevní tlak. Samotná nemoc nebolí, ale může způsobit spousty dalších komplikací. Mezi ně můžeme zařadit infarkt, mrtvici, selhání ledvin, poruchy paměti, demence… Jedním z důsledků obezity také mohou být depresivní stavy. Vlastně se jedná o takový začarovaný kruh – nejsem spokojen se svou postavou, tak si na smutek dám čokoládu nebo něco jiného „dobrého“, následně z tohoto nešvaru, kdy se snažím přejíst svůj smutek, jsem stále více nešťastnější, jelikož si právě dám tu čokoládu. Během jakéhokoliv sportu, ať už během jógy anebo běhání, se nám do těla vylučují hormony štěstí – endorfiny. Už jen z tohoto důvodu můžeme začít, a vlastně si po těžkém dni „vytvářet“ dobrou náladu a jako druhotný důsledek pohybu může být ono snižování rizika nemocí a váhy.

Není však vyloučené, že se tyto nemoci projeví jen u obézních lidí závislých na nikotinu. Ovšem když velmi omezíte alkohol, cigarety, změníte váš jídelníček především na látky prospěšné tělu, a občas si zajdete na procházku, riziko takovýchto nemocí se u Vás rapidně sníží. Pokud v tomto boji nechceme být sami, mohou nám být nápomocny různé podpůrné skupiny na internetu. V těchto skupinách se lidé navzájem podporují a „hecují“ k lepším výsledkům a zároveň si předávají zkušenosti. Skupiny pro nás mohou být velmi dobrou motivací, proč začít anebo naopak, proč neskončit a vytrvat.

Další možností je nainstalování různých podpůrných aplikací do chytrého telefonu, které nám dokáží hlídat tělesné funkce nebo například počítat kroky a měřit spotřebu kalorií. Můžeme zvolit i aktivitu, podporovanou některou z aplikací, jako je třeba běh. Je ale velmi důležité zamyslet se nad kvalitou tréninku podle zvolené appky, případně se poradit s odborníkem, zda je sestavený plán pro naši osobu vhodný. Pokud bychom zvolili špatně, mohli bychom si více uškodit než prospět…

 

Nikola Drábková

ICM Náchod