Není zlato všechno, co se třpytí

Dále se však nebudeme zabývat analýzou, proč údajně „…Češi skupují zlato jako diví…“ . Nejdříve na to musí být nějaké finance a ty se musí nějak vydělat. A za několik málo dní skončí poslední prázdniny absolventům středních a vysokých škol. A leckteří z nich teprve teď budou hledat nějakou práci, aby si třeba mohli… i to zlato taky koupit…

A v leckterém íčku právě  teď přibývá klientů, kteří se zajímají o pracovní příležitosti. Zkušenosti dlouhodobě plnohodnotně působících  „íček“, které se nadstandardně touto problematikou zabývají, ukazují, že řada z nich to při hledání svého uplatnění na trhu práce nebude mít ani trochu jednoduché, v regionech a místech zvláště.

Ono už v průběhu studia sehnat  nějakou brigádu je mimo krajská města čím dál tím obtížnější. Už třeba jen proto, že celou řadu sezonních pracovních míst, které byly příležitostí k přivýdělku a získání i nějakých pracovních návyků pro studenty, i v letošním roce byla obsazována  především nezaměstnanými registrovanými Úřady práce.

Na tyto úřady v regionech a místech zřejmě zamíří za několik málo dní leckterý absolvent.  Možná i s tím vědomím, že bude stačit na úřad přijít a bude si moci vybrat z nepřehledné řady nabídek pracovních míst.  Zřejmě si ale posléze uvědomí, že to nebude ani trochu lehké. Za prvé proto, že se příliš nemění to, že potencionální zaměstnavatelé na Úřad práce volná místa nahlašují, ale ve skutečnosti se jedná o formalitu, pracovní místo je třeba již obsazené…

Buďme optimisty,  nabídka je zveřejněna a na tuto nabídku budete reagovat  – tzn., že dle specifikace pracovní pozice oslovíte eventuálního zaměstnavatele.

A právě v tento moment vám mohou napomoci třeba i zkušenosti klientů  táborského íčka, které se dlouhodobě nadstandardně zabývá danou oblastí. Nadstandardně proto, že to v tomto íčku není jen o nějakých šanonech s nějakými informacemi, respektive odkazy. Je to hlavně o práci i s informacemi, které se do šanonů nevejdou. Je to o komunikaci  s klienty. Je to i na základě zkušeností klientů o poradenství, atd.  A i aktuální zkušenosti  klientů  táborského íčka  vám, kteří se v podobných situacích ocitnete, mohou velmi pomoci.

V první řadě je  možné  konstatovat, že máte jednu obrovskou výhodu proti zkušenějším  – máte elán a spoustu jistě krásných let života před sebou.  Co se týče trhu práce, máte hned v prvopočátku vstupu na něj i jednu  podstatnou nevýhodu. Jak ukazují i nedávné statistiky, zaměstnavatele prioritně zajímají dosavadní především pracovní zkušenosti potencionálních zaměstnanců.

Otázka zní, kde jste je mohli při studiu získat v období nedostatku brigád, ať již sezonních tak i dlouhodobých, především ve svém nejbližším okolí.

V tento okamžik malá vsuvka – nelze prostě opomenout roli, byť  právě pro vás  v situaci hledání pracovního uplatnění v tento okamžik asi  nepodstatnou, například programu Evropské unie pro neformální vzdělávání a volnočasové aktivity Mládež v akci.  Ale i pro vás a budoucí absolventy může být zajímavá. Jednoduše a prostě i vy můžete v dané situaci využít jednu z akcí programu, kterou je Evropská dobrovolná služba. A budoucí absolventi? Zcela jistě se jim vyplatí, například prostřednictvím Informačních center pro mládež,  se do tohoto programu zapojit již v době svého studia. Táborské íčko vám může na konkrétních příkladech dokázat,  že prostřednictvím aktivit tohoto programu získáte zkušenosti, které jsou pro mnohé zaměstnavatele  velmi zajímavé a upřednostní vás  při získání pracovního místa.

Ale zpět k vaší konkrétní situaci. A další zkušenost – ne vždy pracovní místo, respektive pracovní činnosti, které jsou vám nabízeny potencionálními zaměstnavateli, ať už  prostřednictvím Úřadu práce anebo si jej naleznete sami, odpovídají nabídce.  Zejména v posledním období  vám může táborské íčko od svých klientů předat  pár zkušeností.

Například nabízená pracovní pozice – Asistent managera – vedoucí prodejního týmu.

Podmínky? Budoucí manažer pobočky musí nejprve tři měsíce působit v regionu s obchodními zástupci. Požadavky: zodpovědnost, příjemné vystupování, práce s PC, časová flexibilita, samostatnost, ochota učit se novým věcem, zkušenosti s vedením týmu a zdravé sebevědomí. Nabídka: po zaškolení služební vozidlo, finanční ohodnocení, kariérní růst, nadstandardní bonusy a procenta z obratu regionu. Výběrové řízení? Přihlášeno 20 zájemců o nabízenou pozici, do druhého kola postoupilo 5 zájemců.

Skutečná pracovní činnost? Prodej energií, přesvědčování klientů o výhodnosti jiného, než stávajícího dodavatele.

A ve stručnosti jen ještě dva příklady, které by se snad daly hodnotit i jako klamavá reklama

Nabízená pracovní pozice – regionální PR reprezentant pro práci s neziskovými a zájmovými organizacemi.

Nabízená pracovní činnost – vytváření pozitivního povědomí v neziskových a zájmových strukturách svěřeného regionu prezentací všeobecně užitečné a pro ně bezplatných služeb, provádění servisu s tím spojeného včetně možnosti získání dlouhodobých příspěvků.

Skutečnost – člen virtuálního týmu v regionu pro naplnění nového zcela komerčního internetového veletrhu.

Nabízená pracovní pozice – realizační pracovník v oblasti reklamy

Skutečnost – prodej produktu klientům zdravotní pojišťovny

Co dodat? Tyto příklady nejsou v regionech  zdaleka ojedinělé a v táborském íčku  pracovně nazývají takovéto nabídky jako  „hon na čmeláky“ .To nevylučuje, že leckoho  třeba takováto práce zajímá a baví. Bývá to však i o tom, že zpravidla po skončení „zkušební doby“ zájemce nezíská stálé pracovní místo a „kolečka sa otáčajů“…, atd.

Prostě …není všechno zlato, co se třpytí…

Zdroj: Informační centrum pro mládež Tábor o.s.

Václav Pavlík Regionální koordinátor / redaktor Kraj Jihočeský

 

Přidej komentář jako první k "Není zlato všechno, co se třpytí"

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

*