Top klišé, která používají spisovatelé, a na čtenáře zaručeně zabírají

work-working-table-plant-keyboard-vintage-1401823-pxhere.com

Nejpoužívanější klišé, které každý spisovatel s radostí používá.

1. Milostný trojúhelník

Nejpoužívanější klišé, které každý spisovatel s radostí používá, je milostný trojúhelník. Však víte, hlavní postava vzplane láskou ke svému kamarádovi či kamarádce, zatímco chodí s někým jiným. Nebo moje oblíbené, dva chlapci či dvé dívky bojují o lásku jedné osoby, která se samozřejmě nemůže rozhodnout. Třetí možností je, že se naše hlavní postava snaží dostat přes zlomené srdce a k tomu jí dopomáhá nová láska, jenže po nějakém čase si bývalý uvědomí, že ztratil lásku svého života a snaží se ji získat zpět.  A proč vlastně je trojúhelník tak používané téma? Dokáže vytvořit potřebné drama v milostném příběhu, někdy se stane i nějaká akce, například hospodská rvačka, ale nejlepší je, když se fanoušci rozhodují, komu budou fandit a nadšeně hltají další strany s tím, že jejich oblíbená postava nakonec vyhraje a ten hlupák ostrouhá. Každý si pamatuje nějaký milostný trojúhelník, ať už z filmu nebo knihy. Pro ukázku si můžete vzpomenout na trojúhelník z Titaniku, z filmu Pearl Harbor, ze ságy Stmívání či Hunger Games. A také mě nikdo nepřesvědčí, že milostný trojúhelník nenajdete v Harry Potterovi, protože se nesmířím s faktem, že ani v jednu chvíli za tak dlouhou dobu Hermiona nebo Harry nepřemýšleli o tom druhém jako o někom více než kamarádovi.

2. Kopírování jiných postav

V dnešním světě je velmi těžké být originální, když už hodně věcí někdo vymyslel. Znáte ten pocit, když jste po dvou hodinách tvrdé práce přesvědčeni, že tohle je zlomový nápad a začínáte si svůj vlastní svět s postavami představovat a berete je jako originální? Pak stačí jít do knihkupectví a koupit si novou knihu, přijít domů a po deseti stránkách si uvědomit, že je to v podstatě to samé, co jste ještě včera považovali za nejoriginálnější nápad století. No, ty stránky letěly samozřejmě do koše. Ale zpět k tématu.

Znáte určitě ten pocit, kdy jste našli postavu, kterou začínáte okamžitě milovat. Někdo se za ní bude dokonce ve volném čase převlékat nebo se pomalu začne chovat jako ona. To je velmi podobné tomu, když vymýšlíte nové postavy. Když procházíte všechny možnosti, jak by měla vypadat nebo jak se bude chovat, vždy vám budou běhat v hlavě věci, které jste už někde viděli nebo slyšeli. Proto se pak může stát, že vaše postava bude vypadat jako Orlando Bloom, myslet jako Sherlock Holmes a prát se jako Chuck Norris.

3. Autor sám jako jedna postava

Tohle hodně navazuje na předchozí odstavec. Je samozřejmé, že každý autor chce mít svoje postavy autentické a promyšlené do nejmenšího detailu. A kde vzít někoho, o kom víte první a poslední, víte, jak přemýšlí a jak se chová ve které situaci? No přece vy sami. Navíc to má další výhodu. Je tady totiž možnost, že se v nějaké stránce sami sobě nelíbíte (což je naprosto normální a běžné) a chtěli byste to změnit, jenže na to nemáte čas, energii nebo prostě nechcete a jste s tím smíření. Jen poznámka, opravdu není dobré se měnit podle vzoru ostatních, každý člověk je originál, a tak by to také mělo zůstat. Ale pokud chcete být silnější, bum, a máte svaly, že dokážete uzvednout auto. Chcete být slavní? Bum, a jste modelkou a každý na vás může oči nechat.

4. Smrt nejoblíbenější postavy

Pokud jste jako já a máte v každém filmu, seriálu nebo knize jednu či více milovaných postav, určitě už jste zažili pocit, že se s nějakou postavou budete muset rozloučit v slzách a dva týdny se srovnávat s tím, že je mrtvá. Z vlastní zkušenosti vím, že když začínám psát příběh, vím, jak začne, jak bude končit a další tři až čtyři důležité body, které se musí v příběhu stát. Poté je tak osmdesát procent příběhu vymyšleno tak, jak to zrovna cítím, příběh mi vzniká doslova pod rukama. Ale každý příběh potřebuje nějaký zlom, co nejvíce nabudí postavu, aby chtěla dokončit úkol nebo aby dobro vyhrálo konečně nad zlem. Něco, nebo v tomto případě někdo se musí obětovat. A nejčastěji je to jedna z hlavních postav, protože to musí být někdo důležitý pro příběh, nejčastěji je to buď příbuzný, nebo právě milovaná osoba našeho hlavního hrdiny.

Tak tužku do ruky a jde se na to…
Karolína Brodská

ICM České Budějovice