Podpora dlouhodobé paměti

Pokud se maturita blíží, je třeba zaktivovat veškeré mozkové závity, které máte! Pokud vám učení do hlavy neleze, zkuste paměť trochu podpořit jednoduchým tréninkem.

Lidská paměť má několik úrovní. V dnešní informační době, kdy na nás informace vyskakují naprosto na každém kroku, si mozek musí umět utřídit, které informace stojí za to uchovávat a které zkrátka rovnou zapomene. Pokud tedy některé informace uchováme, hovoříme o krátkodobé a dlouhodobé paměti podle toho, jak dlouho informaci v paměti udržíme. Dále můžeme mluvit také o paměti na jména, čísla, o optické paměti na obličeje atd. Pokud vás již brzy čeká maturita, jistě už jste přišli na to, jestli se vám pamatuje lépe text nebo čísla, jestli obličej nebo jméno člověka zapomenete těsně po tom, co se vám představí.

Maturantům se bude hodit především trénování dlouhodobé paměti, která je zodpovědná za trvalé ukládání informací a faktů v mozku. Pojem „trvalé ukládání“ zde nemusí znamenat uchování informací až do konce života. Pokud se například na zkoušku či maturitu naučíte látku pořádně, můžete si ji pak pamatovat ještě dlouho potom a zúročit ji třeba i při zkouškách na vysoké škole, pokud se ovšem po maturitě začnete zabývat například jinou oblastí vašich zájmů, je logické, že i tyto informace po jisté době můžete zapomenout. To je dáno tím, že informaci nepoužíváme. V našem mozku ovšem tato informace zůstane uchována a pokud si ji budeme chtít obnovit, bude to snazší, než když jsme se informaci učili poprvé.

Pokud si tedy chcete být jistí, že si na maturitu pamatujete vše tam i zpátky, vzpomínejte pravidelně na informace, které už znáte. Ukotvíte tak informaci mnohem lépe ve své paměti. Toto cvičení samozřejmě není jednoduché, a tak si na pomoc můžete vzít některá cvičení na paměť krátkodobou, která je také velmi důležitá, protože rozhoduje, které informace jsou důležité a které je třeba si udržet. A jak tedy paměť cvičit?

Sedněte si ke stolu a vezměte si papír a tužku. Napište si čísla od 1 do 20 a pak ke každému číslu zapište jeden druh koření, slova, která končí na předem určenou slabiku apod. Toto cvičení lze obměňovat podle vašich aktuálních nápadů. Dalším způsob je například na 20 sekund pozorovat neznámý recept ve vaší kuchařce a poté zkusit napsat, co všechno se do receptu mělo přidat.

Nezapomínejte, že paměti a obecně výkonu mozku škodí především duševní únava a nepozornost. Koncentraci snižuje také špatná výživa, nedostatek tekutin, působení alkoholu, určité léky, nikotin, poruchy spánku, přepracování a smutek.

Jana Chrtková

Regionální koordinátor – redaktor

Kraj Plzeňský

(Zdroj: KIEFER,I; ZIFKO, U. Hýčkejte svou paměť.)

Přidej komentář jako první k "Podpora dlouhodobé paměti"

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

*