Úspěšná slánská mládež – Díl I. A-Cray

SLANÝ (1)

Už nás nebavilo poslouchat, jak tato generace stojí za houby, jak se dnešní mladí lidé jen nudí, nebo je zajímá jen počítač. Známe spoustu lidí, kteří mají na kontě již mnoho úspěchů, i přes svůj mladý věk. Zejména kvůli tomu, že si jdou za svým snem a tvrdě pracují, aby se mohli živit tím, co milují. Startujeme seriál článků o úspěšných mladých lidech ze Slaného, ve kterém vám postupně představíme herce, tanečníky, muzikanty, podnikatele a další.

 SLANÝ (2)

Naší první obětí pro rozhovor se stal DJ a producent Ondřej Krejčík, jehož umělecké jméno zní

A-Cray. Jeho skladba „Stomper“ byla v roce 2014 jednou z nejprodávanějších dnb skladeb roku. Ten samý rok vyhrál v CZ DNB Awards producenta roku a track roku. V mezinárodních DNB cenách se dostal do TOP 10 v kategorii objev roku. Sám za největší úspěch považuje možnost  zahrát si na festivalu Let It Roll 2015, kde vystupoval na hlavní stage pro 5000 lidí.

 

  • Můžeš na začátek upřesnit, jaké hudbě přesně se vlastně věnuješ?

 

Produkuju a hraju drum’n’bass, což je elektronická taneční hudba, která se vyznačuje tím, že bicí základ není pravidelný a tempo se pohybuje okolo 165-180 úderů za minutu. V dnb je spousta poddruhů (subžánrů), např. Liquid Funk, který je melodický a na poslech jemnější, Deep dnb je zase ponurý a dost minimalistický. Subžánr, kterému se věnuji já, se nazývá Neurofunk, a ten je dost agresivní a jde v něm hlavně o zvukovou (nikoli melodickou) stránku. Nicméně každý škatulkuje jinak, ani já sám kolikrát nevím, co skládám. Těch subžánrů je samozřejmě mnohem víc.

 

Setkal jsem se s lidma, co i přesto, že chodí na dnb akce, vlastně nevědí, co DJ dělá – DJ „pouze“ míchá do sebe hudbu, kterou si koupí a tím ji dál předává lidem, takže pokud není DJ zároveň producent, tak nemá žádnou svojí autorskou tvorbu.

 

  • Jak jsi se dostal k hudbě? A vůbec k žánru, kterému se věnuješ nyní?

 

Ke všemu mě dostal táta. Hrál a skládal House, ale tenkrát aby se člověk prosadil produkcí, musel být boháč. Základní zvukové karty stály několik výplat, dneska se dá pořídit dostačující karta opravdu za drobné. Nicméně mi táta ukázal, jak to skládání i hraní vlastně funguje a mě to hrozně bavilo, ale až do roku 2010 jsem to nikdy nebral vážně a ani jsem tím netrávil moc času. Jak jsem skončil u dnb úplně nevim. Sice jsem to poprvé slyšel samozřejmě u táty, ale spíš mě k tomu ve finále dotáhli kámoši.

 

  • Pamatuješ si na svůj první větší úspěch? Jak ses na tento moment díval tehdy a dnes?

 

První větší úspěch asi byl, když DJ Bios ze Slánské dnb crew Touch The Jungle zahrál poprvé pro lidi můj track. To bylo tušim v roce 2011. Já sám jsem v tu dobu ještě pro lidi nehrál, takže všichni DJs byli bohové a to, že jeden z nich zahraje můj track? Neskutečný!

 

Dneska na tenhle moment rád vzpomínám jako na takovej úplnej začátek „toho většího“. Byla to neskutečná motivace pokračovat dál!

 

  • Jak vypadala cesta tam, kde jsi dnes, a co na ní bylo nejtěžší?

 

Moje cesta vypadá tak, že se vždycky snažím překonat sám sebe, donutit se ještě k lepšímu výsledku. Nejtěžší bylo překonat moji „tvůrčí krizi“, která trvala skoro celý rok. Povedlo se mi to znovu nastartovat až když jsem celkově změnil svůj styl žití a hodil se tak nějak do pohody – to je u hudby asi základní podmínka.

 

  • Čeho si na svém kariérním životě vážíš nejvíce?

 

Určitě podpory lidí! Tím myslím samozřejmě fanoušky, ale zároveň taky ostatní producenty a DJs. Je spousta lidí, co mi hrozně pomohli, ať už přímo s tvorbou, nebo s nějakým tím „protlačením“ ke správným lidem.

 

  • Jsou nějaké stinné stránky, které ti tvoje práce přináší?

 

Člověk by řekl, že ne, ale je toho dost. Například sice jsem byl všude v Evropě, ale člověk vidí vnitřek letadla, vnitřek hotelu a vnitřek klubu. Akce, na kterých vystupuji, se vždy konají o víkendu, přirozeně, takže když mají přátelé volno, já jedu „do práce“.

 

  • Kdybys měl popsat svoji tvorbu třemi slovy..?

 

Temná. Syntetická ( =klasické nástroje neuslyšíme). Impulsivní.

 

  • Co plánuješ do budoucna?

 

Momentálně pracuju na sólovém EP = 4 skladby, z nichž jedna bude trošku jedinečná, protože na ní pracuju s kámošem, co hraje na kytaru. Spojení dnb a kytary není nic nového, ale já to celé pojmu zase trochu jinak.

SLANÝ (1)

Rozhovor vedla pro ICM Slaný Kateřina Jandová