Virtuální realita jako vzdělávací nástroj

IMG_2210

Český Těšín – Workshopy virtuální reality probíhají v těchto dnech na některých základních a středních školách v Českém Těšíně a Třinci.

„Workshop se skládá z několika aktivit. Učíme se ve virtuální realitě pohybovat. Zvyknout si na specifika ovládání. Pasivně se projedeme historickou Škodovkou značky Klement Prahou třicátých let. Pak aktivně prozkoumáme lidské tělo, tím, že se staneme buňkou. Na pár minut vyletíme do kosmu, kde sledujeme hvězdy a opravujeme vesmírnou stanici,“ detailně popsal projekt „Virtuální realita jako vzdělávací nástroj“ Petr Kantor, lektor informačního centra pro mládež v Českém Těšíně.

Technologie jde vpřed a každým rokem se čím dál víc blížíme k našim sci-fi filmům, jimž předáváme své vize budoucnosti. Pro některé je realita něčím, o čem snili, ale pro nás mladší generaci se jedná už o věc známou a běžnou. První pravá virtuální realita vznikla v roce 1962 jako prototyp nazvaný „Sensorama“ Mortonem Heiligem. Tato virtuální realita umožňovala promítat 5 krátkých filmů, takže diváci mohli vnímat jak obraz a zvuk, tak také vůni. (zdroj: mortonheilig.com)

Další části setkávání s virtuální realitou je rozšíření odborných znalostí. „Zabývali jsme se pokročilejšími zařízeními jako HTC Vive, Oculus Rift, VR Box, rozšířenou realitou („AR“) a pasivní realitou. Společně s mnoha dalšími účastníky kulatého stolu jsme nalezli spoustu směrů, v kterých by mohla být VR využívána. Patří sem například virtuální planetárium, exkurze do nepřístupných provozů nebo studium anatomie člověka,“ říká Petr Zakrzewski, dobrovolník z ICM Český Těšín, který se chce věnovat obsluze virtuální reality jako lektor.

„Nadšení z této nové technologie naplnilo místnost a jistě mnoho z nás postrčilo zase o kus vpřed. Osobně doufám, že se VR zanedlouho rychle rozšíří a ještě zdokonalí své mušky, které skrývá a otevře lidstvu novou dimenzi plnou nového,“ přibližuje své dojmy Martin Čadra, vedoucí z Knihovny Třinec.

„Člověk je součástí celku, který nazýváme vesmír, součástí omezenou časově i prostorově. Sám sebe, své myšlenky a pocity zakouší jako něco nezávislého na zbytku světa, jako jakýsi optický klam svého vědomí. Tento klam je něčím na způsob vězení, jež naši pozornost soustřeďuje na nás samotné a na vztahy s nejbližším okolím. Úkolem každého z nás musí být osvobození z tohoto vězení rozšířením okruhu našeho vnímání na všechna živoucí stvoření, na celou přírodu se vší její krásou. Nikdo toho nemůže dosáhnout úplně. Ale samotná snaha přispívá
k osvobození a podporuje sebezdokonalování.“   …Albert Einstein, New York Post 28. listopad 1972

 

„Projekt je finančně podpořen Ministerstvem mládeže a tělovýchovy a Moravskoslezským krajem. Také děkujeme firmě VR|SPACE , že nám poskytla zajímavé informace a dala zázemí pro vznik spousty nápadů, které mohou pomoci nám a našemu okolí“, doplňuje Kantor, vedoucí projektu.

 

Zájemce z řad dětí a mládeže zveme na pravidelná setkávání do Informačních center mládeže v Ćeském Těšíně (úterý a čtvrtky vždy od 15:00-17:00, Frýdecká 32, Český Těšín.

Jan Swiatkowski, primátor mládežnické rady ICM Český Těšín pro ICM Český Těšín