Zpět na jedna

z5na1

Nevíš, jak si zlepšit známky zpět na jedna? Co třeba s českobudějovickými studenty a projektem Z5NA1!

Zpět na jedna, jak již samotný název napovídá, pomáhá žákům zlepšit si své známky. Projekt je založen na principu bezplatného doučováni, kdy doučovaným je žák základní školy a doučujícím student gymnázia. Za vznikem projektu stojí studenti českobudějovického Gymnázia Česká.

Do projektu se po jeho spuštění přihlásilo obrovské množství dobrovolníků s chutí pomáhat druhým. Jedním z nich je i Lukáš, se kterým jsem si jednu takovou „doučko“ hodinu zkusila.

cerven_ICM_Ceske Budejovice

Lukáši, jak ses k projektu Z5NA1 dostal? Jsi jedním ze zakladatelů?

To nejsem. Já jsem spíš takový řadový voják. Propagovali, abych si zlepšil karmu, tak jsem do toho šel. Před třemi měsíci mě naverbovala kamarádka, která už v tom projektu taky byla. Dozvěděla se, že doučuju spolužáky, já jsem totiž předtím doučoval své vrstevníky. Řekli si, že jsem docela dobrý v matematice a fyzice, nechtěli dostat špatný známky, tak šli za mnou, abych jim to vysvětlil. Že mi jde doučování dobře, se rozkřiklo, kamarádka za mnou přišla, jestli nechci doučovat v rámci projektu Z5NA1 na základní škole. Projekt se mi zdál hodně dobrý, líbilo se mi, jak to vymysleli. Zakladatelé jsou žáci Gymnázia Česká, hlavně asi Tomáš Smrčka. Projekt vznikl v rámci Člověka v tísni.

Kolik dobrovolníků je v současné době do projektu zapojeno?

Každý den se tady na Základní škole Bezdrevská vystřídá pět nebo šest lidí. Dobrovolníci jsou ze všech českobudějovických gymnázií.

A ty máš pořád jenom tady holky, nebo se děti střídají?

Jenom holky. Ono je to hodně individuální, jak to vymysleli. Holky nechtěly být samy, jinak má ten doučující obvykle pouze jedno dítě, protože tam máme hodně dětí, které mají ADHD nebo jsou ze sociálně slabších rodin, kde se o ně rodiče moc nestarají. Je to hodně individuální přístup. A vím také o několika doučujících, kteří nechodí sem do školy, ale navštěvují děti doma. Je to na naší domluvě, jak se každý doučující dohodne s rodiči žáka.

Jak často probíhá výuka?

Výuka probíhá obvykle jednu hodinu týdně. Děti totiž často po této době přestávají dávat pozor.

Jaké předměty doučujete?

Je to také o domluvě. Já jsem sem přišel a zeptal se, co by holky chtěly a ony na mě vytáhly angličtinu, jako abych je naučil anglicky. Vždycky se ale ptám, jaké mají úkoly, děláme, co je potřeba. Hodně doučujících je zaměřeno na ty svoje hlavní předměty a neučí ni jiného. Někteří se u jednoho žáka střídají. Jedno dítě má víc doučujících a tedy i víc hodin. To pak záleží, jak to dítě doučování potřebuje.

Studenti často bojují s nedostatkem času, Ty jsi navíc před pár dny maturoval. Jak je účast v projektu časově náročná? Připravuješ se na hodiny?

Připravuju se na angličtinu, obvykle si nosím anglické časopisy, ze kterých čerpám. Na maturitu jsem se nijak zvlášť nepřipravoval, ale i kdyby, tak si myslím, že hodina doučování týdně nikoho nezabije.

Běží program i přes léto? Jak dlouho spolupracujete s jedním žákem?

Projekt začal tento rok, a pokud vím, tak teď v červnu skončí a začne se zase v září, kdy ale dojde k částečné změně doučujících. Nevím, kolik z nás z projektu odejde, ale já určitě, protože jdu studovat do Prahy. Zakladatelé jsou třeťáci, takže tady budou ještě minimálně další rok. Slyšel jsem ale, že se o svůj projekt už nyní docela strachují, neví, kdo by tu organizaci dobrovolníků po nich převzal. V projektu je zapojených dost lidí, ale málo takových, kteří by to chtěli vést. Doučujících je opravdu hodně, dokonce na nějakou dobu zastavili jejich nábor, už jich bylo moc. Potom ale přibyly další děti, tak se to snaží neustále dorovnávat. Někteří dobrovolníci toho nechají hned po první hodině, co to zkusí. Oni sem přijdou a neví vlastně, jestli to vůbec zvládnou. Ale jak zakladatelé, tak mi ostatní se nové dobrovolníky snažíme hodně podporovat, protože já si myslím, že každý člověk má co předat, a když to dokáže, tak je to skvělý.

 

ICM České Budějovice